fbpx
Odpala się!
NEWS

Elektryzacja czterech pierścieni – nadchodzą Audi e-tron!

Audi Q4 e-tron

Cztery pierścienie biorą się coraz ostrzej za elektryzację swoich samochodów – podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie zaprezentowano Q4, kolejny model z linii Audi e-tron. Nie da się nie zauważyć, że producenci coraz poważniej podchodzą do tematu elektrycznych samochodów i już stało się pewne to, że w tę stronę zmierza motoryzacja. Cóż, ma to swoje plusy i minusy i nic z tym zrobić nie możemy. Dlatego trzeba mieć nadzieję, że wyjdzie z tego więcej dobrego niż złego.


Mija dokładnie rok, odkąd Audi zaprezentowało pierwszy, w pełni funkcjonalny elektryczny model – e-tron. Dlatego też kolejny Salon w Genewie był doskonałym momentem na zaprezentowanie i przedstawienie kolejnych modeli napędzanych prądem. Tak oto poznaliśmy Audi Q4 e-tron, zobaczyliśmy e-tron GT i kilka hybryd. Zacznijmy jednak od tego pierwszego.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron.

ELEKTRYCZNY SUV – OTO AUDI Q4 E-TRON

Q4 e-tron będzie napędzane przez dwa elektryczne silniki, o łącznej mocy 225 kW (czyli jakieś 306 KM),  która jest przekazywana na drogę za pośrednictwem napędu na cztery koła quattro. Takie połączenie zapewnia przyspieszenie do setki w 6,3 sekundy, a prędkość jest ograniczona do 180 km/h. Trzeba przyznać, że nie jest demonem prędkości, ale według Audi zasięg tego modelu to około 450 kilometrów, a to już całkiem nieźle. Zasięg ten udało się uzyskać, dzięki modularnej platformie dla aut elektrycznych (MEB). Na niej w przyszłości bazować będą również inne produkowane przez Grupę Volkswagen samochody.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron.

Jak już wspominałem, napęd to nic innego, jak quattro, w którym tylna i przednia oś jest napędzana osobnymi silnikami. W większości przypadków, korzysta on z tylnej osi i dlatego też większy moment obrotowy i moc jest przekazywana właśnie na tył. Poprawić ma to sterowność oraz jak najbardziej zapobiec wpadaniu w poślizg. Kluczowym czynnikiem wpływającym na prowadzenie jest też niska i centralna pozycja montażowa komponentów napędu. System akumulatora został dopasowany do wymiarów samochodu i waży 510 kilogramów. Dzięki temu udało się zbalansować obciążenie osi 50:50.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron.

Q4 E-TRON – PEŁNOPRAWNE AUDI

Q4 e-tron już na pierwszy rzut oka zdradza, z jakiej fabryki pochodzi. Duży Singleframe z czterema pierścieniami, charakterystyczny zderzak z wlotami i światła utwierdzają nas w przekonaniu, że jest to Audi. Trochę ten wielki Singleframe razi w oczy, ale ogólnie nie wygląda to źle.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron.

Linia nadwozia w Q4 e-tron delikatnie opada ku tyłowi. Nadaje to mu nieco dynamizmu, biorąc pod uwagę, że jest to SUV. Bardzo przypadł mi do gustu tył. Podłużne światła z rozdzielonymi segmentami świateł diodowych nawiązuje do podobnego zabiegu stylistycznego znanego już z Audi e-tron.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron.

We wnętrzu postawiono na przestronność i nowoczesność. Jasna kolorystyka połączona z futurystycznym designem sprawi, że poczujemy klimat przyszłości. Za kierownicą znajdziemy ekran wirtualnego kokpitu, który wyświetla najważniejsze informacje dotyczące prędkości, poziomu naładowania akumulatora i nawigacji. Dodatkowo, nowością jest head-up display – czyli wyświetlacz danych na szybie z funkcją rozszerzonej rzeczywistości.

Wnętrze Audi Q4 e-tron
Wnętrze Audi Q4 e-tron.

Wyświetlacz może ukazywać najważniejsze informacje w takiej formie graficznej, gdzie np. strzałki nawigacji nakazujące skręt, wyświetlą się jakby na nawierzchni drogi.

TO KIEDY?

W sumie już niedługo. Audi Q4 e-tron ma zadebiutować na rynku już w 2020 roku. Pokazuje to, że Audi rzeczywiście bierze się za rynek elektrycznych samochodów. Tym bardziej że do roku 2025, Audi na najważniejszych światowych rynkach oferować będzie aż 12 modeli z w pełni elektrycznym napędem. Ma to stanowić około 1/3 całej sprzedaży koncernu z Ingolstadt. Jeśli chodzi o cenę Q4 e-tron to przewiduje się, że będzie nieco tańsza niż Audi e-tron (ok. 360 000 zł) i będzie zaczynała się od około 250 000 złotych, chociaż nie jest to oficjalna informacja.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron.

TO JEDNAK NIE KONIEC!

Q4 e-tron to nie jedyne elektryczne Audi, jakie mieliśmy okazję zobaczyć w Genewie. Było też tam Audi e-tron, które już raczej wszyscy znamy oraz Audi e-tron GT – model, który jest dla mnie znacznie ciekawszy. I bardziej sportowy. Od razu widać, że ma on w sobie nieco więcej sportu i charakteru. Bardzo przypomina mi Audi RS5 – moim zdaniem najlepiej wyglądające auto z czterema pierścieniami. Potwierdza to też jednostka napędowa. 434 kW, czyli 590 KM rozpędzić ma e-tron GT do pierwszej setki w 3,5 sekundy i maksymalnie pojedzie 240 km/h. Prędkość została ograniczona, żeby jak najbardziej zwiększyć jego zasięg, który ma wynieść ponad 400 kilometrów.

Audi e-tron GT
Audi e-tron GT.

Obok pełnoprawnych elektryków, Audi w Genewie pokazało również kilka hybryd plug-in. Na drogi trafią niebawem modele – A8, A7 Sportback, A6 i Q5 z silnikami oznaczonymi jako TFSI e. Zamówienia na nie ruszą jeszcze w tym roku.

Hybrydy Audi
Hybrydy Audi.

Sprawdź też poprzedni wpis – Polestar 2!

Komentarze

TESTY SAMOCHODÓW
Renault Clio
Renault Megane GT Line

Odwiedź Wysokie Obroty: