fbpx
Odpala się!
NEWS

Giulia GTA i GTAm – najbardziej dzika Alfa Romeo?

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa Romeo wraca do swoich korzeni i pokazuje, że potrafią robić naprawdę emocjonujące samochody. Emocjonujące i piękne. Oto Giulia GTA i GTAm, propozycja dla wszystkich, którym Quadrifoglio i jej 510 koni nie wystarcza.


110 lat temu, we włoskim Mediolanie powstało coś więcej, niż marka samochodów. Samochody z krzyżem i wężem na masce są tworzone, żeby wywoływać emocje. Skrajne emocje. Alfę Romeo albo się kocha, albo się jej nienawidzi. To nie jest marka, wobec której jest się obojętnym. 

Alfa Romeo Giulia GTAm

Alfa boryka się teraz z problemami finansowymi. Sprzedaż ich samochodów nie jest na poziomie, który byłby satysfakcjonujący. Ba, nawet jest szansa, że włoski producent może zbankrutować. Nie oszukujmy się, byłaby to wielka strata dla świata motoryzacji, nawet dla przeciwników marki. W końcu nie mieliby czego krytykować. Pojawił się jednak promyk nadziei dla producenta z Piemontu. Nowa limitowana Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm, czyli powrót do sportowych korzeni i emocjonujących samochodów.

Alfa Romeo Giulia GTAm
Alfa Romeo Giulia GTAm

Giulia GTA i GTAm – recepta na kłopoty?


“Gran Turismo Alleggerita”, czyli w wolnym tłumaczeniu “Odciążone Auto Sportowe”, ma być receptą na problemy Alfy Romeo. Giulia GTA jest samochodem, który nazwą ściśle nawiązuje do historii marki (Giulia Sprint GTA z 1965 roku), jednak rozwiązania mechaniczne i technologiczne już takiego związku z historią nie ma. Jest to auto naszpikowane nowoczesną technologią, która jest stosowana m.in. w Formule 1.

Alfa Romeo Giulia GTAm

Więc, czym się różni Giulia GTA od Quadrifoglio? Już na pierwszy rzut oka widać różnice. Zacznijmy od aktywnego układu aerodynamicznego, którego zadaniem jest zwiększenie docisku podczas jazdy. Możecie kojarzyć takie rozwiązanie z F1. Tam nazywa się to DRS i zapewne wiecie, jak spisuje się ono podczas wyprzedzania. W tym przypadku może i nie będzie miał aż takiego wpływu na jazdę, ale z pewnością poprawia właściwości jezdne podczas “prawidłowego” użytkowania Giulii GTA. 

Alfa Romeo Giulia GTA
Alfa Romeo Giulia GTA

Wróćmy jednak do słowa “Alleggerita”. Giulia GTA została odchudzona o 100 kg względem Quadrifoglio. Osiągnięto to oczywiście dzięki masowemu zastosowaniu włókna węglowego we wszystkich elementach, których się da. Jest z niego m.in. tylny dyfuzor, z którego na środku wyłaniają się dwie rury układu wydechowego Akrapovica. Jak widać na zdjęciach, jest to układ, który lub zakasłać sobie ogniem. 

Alfa Romeo Giulia GTAm

Ciekawym rozwiązaniem jest układ kierowniczy, który przy wyższych prędkościach rozszerza rozstaw przedniej i tylnej osi o 50 mm, zapewniając lepszą przyczepność. 

Prawdziwe piękno jest w środku


Alfa Romeo Giulia GTA, mimo, że jest moim zdaniem prawdziwym dziełem sztuki, to prawdziwe piękno skrywa jednak w środku. I nie mówię tu o wyposażeniu. Tym pięknem jest 2,9-litrowy silnik V6 Bi-Turbo opracowany przez Ferrari o mocy 540 koni. Cały blok silnika został wykonany z aluminium, co pozwoliło jeszcze bardziej odchudzić ekstremalną Giulię. 

Alfa Romeo Giulia GTAm

Jednak nie sama ta moc sprawia, że Giulia GTA jest tak ekstremalna i wyjątkowa. Przede wszystkim jest to stosunek mocy do masy. W tym przypadku mamy 2,82 kg / 1 KM. Jak już wspominałem, taki wynik osiągnięto redukując wagę o 100 kilogramów w porównaniu do Quadrifoglio. Włókna węglowego użyto w przypadku wału napędowego, maski, dachu, przedniego zderzaka, nadkoli z przodu, wstawek nadkoli tylnych kół i skorupy sportowych foteli. Ponadto w silniku, drzwiach i układach zawieszenia zastosowano lekkie aluminium, a także inne materiały kompozytowe. Na przykład Lexan – wyjątkowa żywica poliwęglanową ze świata sportów motorowych – została zastosowana w ramkach bocznych i tylnych okien, przyczyniając się do zmniejszenia masy.

Alfa Romeo Giulia GTA

Dzięki temu (i systemowi Launch Control), Giulia GTA do pierwszej setki przyspiesza w 3,6 sekundy. 

GTAm – dla jeszcze bardziej wymagających

Giulia GTA to jednak nie maksimum, co oferuje Alfa. Dla bardziej popie… wymagających przeznaczona jest Giulia GTAm, czyli auto torowe z homologacją drogową. W tym przypadku mamy ten sam silnik, jednak znacznie bardziej rozszerzony pakiet aerodynamiczny – większy przedni splitter i ogromne tylne skrzydło z włókna węglowego. Do tego usunięto tylną kanapę i wstawiono pałąk zabezpieczający w przypadku dachowania (roll bar), usunięto panele na drzwiach, które są otwierane za pomocą paska (jak w autach torowych – żeby szybciej się wydostać, w przypadku wypadku). 

Alfa Romeo Giulia GTAm

Każde auto otrzyma specjalną tabliczkę z nadanym numerem i certyfikatem. GTA i GTAm będą oczywiście wersjami limitowanymi. W sumie wyprodukowanych zostanie tylko 500 sztuk tych aut.

Alfa Romeo Giulia GTAm

Czy Giulia GTA i GTAm będzie receptą na problemy finansowe Alfy? Zobaczymy. Z pewnością będzie to brutalne auto, zarówno w wyglądzie, jak i w osiągach. Osobiście mam nadzieję, że najbliższe lata nie będą ostatnimi dla włoskiego producenta.

Alfa Romeo Giulia GTAm

ZOBACZ TEŻ:

Komentarze

TESTY SAMOCHODÓW
Renault Clio
Renault Megane GT Line

Odwiedź Wysokie Obroty: