fbpx
Odpala się!
NEWS

Ranger Raptor wkracza do Europy!

Ford Ranger Raptor

Ikoniczna terenówka Forda wkracza do Europy w nowej odsłonie. Ranger Raptor zdobył serca Amerykanów i teraz na celownik obrał mieszkańców Starego Kontynentu. I trzeba przyznać, że całkiem nieźle mu to idzie – w pierwszym kwartale 2019 roku sprzedano 13 600 Rangerów. Teraz czas na wersję Raptor!


Ford Ranger Raptor jest najmocniejszą i najbardziej wytrzymałą wersją amerykańskiego pickupa – pod maskę wrzucono wysokoprężne 2-litrowe Bi-turbo EcoBlue, o mocy 213 KM i momentem obrotowym 500 Nm. Do tego dodano 10-stopniowy automat, który ma sobie poradzić w każdym terenie. Jednak nie tylko to definiuje jego agresywny charakter.

Ford Ranger Raptor
W swoim żywiole.

WYTRZYMAŁOŚĆ NA PIERWSZYM MIEJSCU


Całe podwozie Ranger Raptor ma zaprojektowane w taki sposób, żeby żadne warunki nie były dla niego przeszkodą. Cała rama korzysta z wytrzymałej stali niskostopowej, by przetrwać obciążenia przenoszone w czasie wyścigów terenowych. Podobnie jest z zawieszeniem – ma sobie doskonale radzić przy wysokich prędkościach na trudnym terenie.

Ford Ranger Raptor
Widać, że ciężka praca mu nie obca.

Nowy Ranger Raptor ma o 150 mm szerszy rozstaw kół i o 51 mm wyższy prześwit, niz Ranger XL. Do tego amortyzatory Fox z tłumieniem zależnym od położenia. W skrócie – większe tłumienie w trudnym terenie, mniejsze w normalnych warunkach. Dzięki temu Ranger Raptor ma być samochodem uniwersalnym, który sprawdzi się tak samo dobrze na równej nawierzchni, jak i na bezdrożach.

Amortyzatory są obsługiwane przez aluminiowe ramiona sterujące, z wystającymi wieżami amortyzującymi z przodu. W specjalnie zaprojektowanym, nowym zawieszeniu tylnym z kolumnami coilover i drążkami Watta uzyskano ruch pionowy tylnej osi w górę i w dół przy bardzo niewielkich przemieszczeniach bocznych.

Ford Ranger Raptor
Ten grill wygląda genialnie!

Warto również wspomnieć o samej konstrukcji podwozia. Zapewnia ono prześwit do 283 mm i głębokość brodzenia 850 mm. Do tego kąt najazdu 32,5 stopnia oraz kąty rampowy i zejścia 24 stopnie. Wszystko to jest chronione przez nową płytę osłonową, wykonaną z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm. To o 60% więcej niż podobne płyty.

Ford Ranger Raptor
Wydma? Jaka wydma!

RANGER RAPTOR – DO KAŻDEGO TERENU


W nowym Raptorze kierowca ma możliwość wyboru jednego z sześciu trybów jazdy:

  • Normalny (Normal) – zorientowany na komfort, oszczędność paliwa i drogowe właściwości jezdne,
  • Sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie,
  • Trawa/szuter/śnieg (Grass/Gravel/Snow) – przewidziany do bezpiecznej i pewnej jazdy po śliskich i nierównych nawierzchniach,
  • Błoto/piasek (Mud/Sand) – dostrajanie reakcji pojazdu w celu uzyskania optymalnej przyczepności i momentu napędowego w głębokich, miękkich nawierzchniach, takich jak luźny piasek i błoto,
  • Tryb jazdy po skałach (Rock) – specjalnie dostosowany do skalistego terenu pokonywanego przy niskiej prędkości, gdzie kluczową rolę odgrywa precyzyjna kontrola sytuacji,
  • Tryb rajdu pustynnego (Baja) – dostrajanie reakcji do szybkiej sportowej jazdy w terenie, ten tryb wybrałby kierowca startujący w słynnym Baja Desert Rally.

Oczywiście nie zabrakło też innych systemów wsparcia dla kierowcy – ulepszona wersja systemu Ford Stability Control z funkcją łagodzenia przechyłów, elektroniczna kontrola stabilności, kontrola toru jazdy przyczepy, asystent ruszania na wzniesieniu, kontrola zjazdu ze wzniesienia i dostosowywanie charakterystyk pojazdu do obciążenia Load Adaptive Control.

Ford Ranger Raptor
Po drodze też się da… ale po co?

FUNKCJONALNOŚĆ TEŻ JEST WAŻNA


Zmodyfikowany tylny zderzak posiada zintegrowany hak holowniczy o uciągu 2500 kg. Dwa przednie zaczepy haka wyciągarki mają wytrzymałość do 4635 kg, a dwa tylne 3863 kg. Skrzynia ładunkowa o wymiarach 1560 x 1773 mm została zaprojektowana z myślą o weekendowych wypadach, podczas których pomieści ubłocone rowery mokry sprzęt do sportów wodnych, a także narzędzia i materiały eksploatacyjne. Klapa tylna wykorzystuje nowy zespół podnośników, aby zapewnić 66-procentową redukcję siły potrzebnej do jej obsługi.

Ford Ranger Raptor
Kogoś pociągnąć?

Kompozytowe błotniki pozwalają cieszyć się agresywną jazdą po bezdrożach bez zmartwień o ich uszkodzenie – nawet przy skokach. Do tego pozwalają na zastosowanie większe rozmiary opon. A te, do Rapotra zostały zaprojektowane specjalnie przez BF Goodrich. Kapeć 285/70 R17, mierzące 838 mm średnicy i 285 mm szerokości posiadają wytrzymałe ścianki boczne. Pozwalają one na pewne poruszanie się na najbardziej nieprzyjaznym bezdrożu.

Ford Ranger Raptor
Nowy Ford Ranger Raptor nareszcie w Europie.

TO KIEDY I ZA ILE?


Nowy Ranger Raptor do klientów w Europie trafi już w połowie roku. Żeby położyć na nim swoje ręce, najpierw musicie wyłożyć co najmniej 199 tysięcy złotówek.

Komentarze

TESTY SAMOCHODÓW

Odwiedź Wysokie Obroty: