fbpx
Odpala się!
NEWS

Robert Kubica wraca do F1!

Robert Kubica Williams F1 2019

Nadeszła ta chwila, na którą czekali wszyscy polscy fani F1. Robert Kubica, po 8 latach przerwy od królowej motosportu wraca do ścigania, jako oficjalny kierowca! Od połowy marca będziemy mogli oglądać go w bolidzie Williams F1 Team.

Historia Roberta to z pewnością przewrotna przygoda. Wszystko zaczęło się od kartingu w wieku 6 lat. Następnie licencja w 1994 roku i rozpoczęcie drogi do spełnienia marzenia o fotelu kierowcy Formuły 1.

Robert Kubica karting
Robert Kubica stawia pierwsze kroki w wyścigach kartingowych.

ROBERT KUBICA – DROGA DO CHWAŁY


Kolejny przystankiem po kartingu dla Roberta Kubicy to ściganie się w Europejskich Pucharach Formuły Renault 2000. Jednak prawdziwym przełomem było uczestnictwo w Formule 3. Zadebiutował 21 czerwca 2003 roku na torze Norisring – ulicznym torze w Norymberdze. Reprezentował wtedy barwy Prema Powerteam i ścigał się w towarzystwie 18 śrub w ręku, które miał po wypadku. W sumie wystartował w 14 wyścigach i zajął 12. miejsce w klasyfikacji generalnej. Kolejny rok to kolejne starty Roberta Kubicy w Formule 3. Tym razem jeździł dla zespołu Mücke Motorsport. Przy okazji, jest to team, w którym rok później startował Sebastian Vettel. Wracając do jednak do bohatera wpisu, Kubica sezon 2004 ukończył na 7. miejscu w generalce, z czego nie był zadowolony.

Robert Kubica Formula 3.5
Kubica podczas jazdy w Formule 3.5.

Rok 2005 Robert Kubica rozpoczął od zdobycia tytułu mistrza Polski… w grze Colin McRae Rally 2005. Ciekawe, czy właśnie wtedy zapragnął sprawdzić się w rajdówkach? Prawdziwe ściganie rozpoczął w Formule 3.5 w barwach zespołu Epsilon Euskadi. Robert wziął udział w 17 wyścigach i stwierdził, że tytuł wirtualnego mistrza mu nie wystarczy. W 2005 roku, Robert Kubica wygrał 4 wyścigi i zapewnił sobie tytuł Mistrza Świata World Series by Renault. To był jego bilet do spełnienia marzeń, które towarzyszyło mu od pierwszych kilometrów na torach wyścigowych.

KUBICA W BMW SAUBER!


Kubica po raz pierwszy mógł usiąść za kierownicą bolidu F1 podczas GP Chin w 2005 roku. Został zaproszony przez zespół Minardi, jako trzeci kierowca. Jednak nie otrzymał wtedy superlicencji, co pozbawiło go możliwości sprawdzenia się za kierownicą bolidu Formuły 1.

Ta chwila nadeszła jednak 1 grudnia 2005 roku. Właśnie wtedy wystąpił, jako kierowca F1 na torze Catalunya. Była to nagroda za wywalczenie mistrzowskiego tytułu World Series by Renault. Pokazał się z bardzo dobrej strony i osiągnął 6. czas w sesji. Taki wynik zagwarantował mu ofertę pracy dla Renault, z której Robert Kubica nie skorzystał. 20 grudnia 2005 roku Kubica podpisał kontrakt z teamem BMW Sauber i został oficjalnie 3. kierowcą zespołu. Tak zaczęła się przygoda Kubicy w F1.

Robert Kubica BMW Sauber
W końcu przyszedł czas na F1!

W 2006 roku pierwsze kilometry, jako oficjalny kierowca F1, Kubica przejechał na torze Catalunya w Barcelonie, na którym wykonał 92 okrążenia. Sygnał ostrzegawczy dla konkurencji wysłał już podczas pierwszego oficjalnego treningu przed GP Bahrajnu. Robert Kubica zakończył piątkowy trening na… 1. miejscu. Jednak moment przełomowy nastąpił podczas GP Węgier na torze Hungaroring.

Jacques Villeneuve miał wypadek na torze Hockenheim i jego stan zdrowia nie pozwolił na udział w kolejnym Grand Prix. W tym miejscu wkroczył Kubica. Zastąpił on Villeneuve na miejscu kierowcy wyścigowego i w kwalifikacjach osiągnął 9. rezultat. Podczas wyścigu Robert popełnił błąd na 2 okrążeniu i spadł na 16 lokatę. Jednak szybko odrabiał straty i na 16 okrążeniu był już 11. Taka jazda zagwarantowała Kubicy dojechanie na świetnym 7. miejscu. Jednak radość długo nie trwała. Okazało się, że bolid BMW Roberta był za lekki o… 2 kilogramy. Podczas jazdy gaśnica zamontowana w bolidzie została uszkodzona i się opróżniła. Robert Kubica został wtedy zdyskwalifikowany. Następnego dnia BMW Sauber ogłosiło rozwiązanie umowy z Jacques Villeneuve za porozumieniem stron i Robert zajął jego miejsce w bolidzie z numerem 17. Trzecim kierowcą testowym został wówczas Sebastian Vettel.

PIERWSZE PODIUM!


Robert Kubica bardzo szybko wkręcił się w jazdę, jako kierowca wyścigowy. We Włoszech na torze Monza, Kubica zakwalifikował się na 6. pozycji. Zaraz po starcie udało mu się przebić na czoło stawki i był na 3. miejscu, zaraz za Kimim Räikkönenem i Michaelem Schumacherem. Co za towarzystwo! Zdarzyło mu się nawet prowadzić w wyścigu, jak obaj kierowcy przed nim zjechali na pit-stop. Później Kubica walczył z Fernando Alonso, któremu zepsuł się silnik oraz z Felipe Massą, który uszkodził oponę i musiał kolejny raz zjechać do boksu. Dzięki temu, Robert Kubica po raz pierwszy stanął na podium podczas Grand Prix! Był 3. Nie zapomnę tego, jak patrzył wtedy na niego Michael Schumacher i w głębi duszy myślał – kto to do cholery jest?

Kubica podium Schumacher
Kim jest ten gość?

Cały swój debiutancki sezon Robert Kubica zakończył na 16. miejscu w generalce, a 19 października 2006 roku, BMW Sauber potwierdziło Kubicę, jako oficjalnego kierowcę na następny sezon.

PAMIĘTNA KANADA…


10 czerwca 2007 roku – to wtedy wszystkim kibicom Kubicy zatrzymało się na chwile serce. Na 27. okrążeniu, podczas próby wyprzedzania Jarno Trulliego, Robert uderzył w jego bolid i stracił panowanie nad swoim. Po chwili uderzył w betonową ścianę przy prędkości około 230 km/h i kilka razy przekoziołkował. W tym momencie zamarli wszyscy. Tym bardziej że nie było widać żadnych ruchów z kokpitu. Na szczęście obeszło się tylko strachem. Po tym wypadku Kubica miał… lekkie wstrząśnienie mózgu i skręconą kostkę. Już następnego dnia wyszedł ze szpitala. Niestety mimo to, Robert nie został dopuszczony przez komisję FIA do kolejnego wyścigu, w którym zastąpił go Sebastian Vettel. Kto wie, czy dzięki temu nie jest teraz w tym miejscu, gdzie jest.

Jednak GP Kanady nie kojarzy się tylko z tym wypadkiem. Rok później, Kubica zakwalifikował się do wyścigu na 2. miejscu. Po przejechaniu 17 okrążeń, na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, a 2 okrążenia później Robert zjechał do pit-stopu. Zjechali też m.in. Räikkönen, Hamilton i Rosberg. Jednak oni już z niego nie wyjechali. Przy wyjeździe było czerwone światło, na którym zatrzymał się Kubica i Räikkönen. Nie zrobił tego z kolei Hamilton, który wjechał w bolid Fina. Za chwilę podobnie zrobił również Rosberg. Na szczęście bolid BMW Sauber Polaka nie został wtedy uszkodzony i po zapaleniu się zielonego światła ruszył. I to ruszył bardzo ostro, ponieważ GP Kanady 2008 było pierwszym, i na razie jedynym wyścigiem F1, podczas którego usłyszeliśmy Mazurek Dąbrowskiego! Mam nadzieję, że będzie na to jeszcze okazja.

KUBICA W WRC


Robert Kubica nie ukrywał swojej miłości do rajdów. Miłości, która niestety doprowadziła do wykluczenia go z F1 na 8 lat… 6 lutego 2011 roku, przerwa między sezonami Formuły 1 – trwa rajd Ronde di Andora, Kubica jedzie Skodą S2000 Evo2 w barwach zespołu DP Autosport. Niestety do mety nie dojechał… Na odcinku specjalnym uderzył w barierę energochłonną, która przebiła samochód i uszkodziła rękę Polaka. Mimo szybkiego transportu kierowcy do szpitala lekarze obawiali się, że może być potrzeba amputowania ręki. Na szczęście obeszło się bez tego.

Kubica wypadek rajd Andora
Straszny widok…

Pamiętam, jaki byłem wtedy wkurzony na Roberta. Zadawałem sobie pytanie, po co pchał się do rajdów, skoro jeździ w F1. Jednak z czasem go zrozumiałem. Nie można rezygnować z tego co się kocha i co jest dla ciebie pasją. Wtedy kawałek człowieka umiera. Jednak ten wypadek był tragiczny w skutkach dla Kubicy i jego kariery w F1. Tym bardziej było to przykre, również dla kibiców, że w kolejnym sezonie Robert mógł jeździć w zespole… Scuderia Ferrari, z którym był już związany umową przedwstępna.

Po tym wypadku w 2013 roku Robert zaczął brać udział w rajdach. Jego pierwszym przystankiem było WRC2, gdzie startował Citroënem DS3 RRC. W tym sezonie Kubica wygrał 5 rajdów i już w pierwszym roku startów w tej klasie zdobył mistrzostwo, które w 2014 roku posadziło go za kierownicą samochodu WRC!

Robert Kubica WRC2 Citroen
Kubica pędzi po mistrzostwo w WRC2!

W 2014 roku startował w barwach M-Sport w WRC i wybranych rundach ERC. Ba, nawet wygrał pierwszą rundę ERC. W WRC jednak nie było już tak łatwo. Kubica zakończył sezon na 16. miejscu z dorobkiem 14 punktów. 2015 rok też nie był lepszy dla Polaka w WRC. W genralce był na 12. miejscu. Jednak ja bardzo dobrze wspominam tamten rok, ponieważ wtedy po raz pierwszy byłem na Rajdzie Polski, jako reporter i nawet miałem okazję porozmawiać z Robertem.

Robert Kubica WRC
W klasie WRC już tak łatwo nie było…

DROGA POWROTNA DO F1!


W 2016 roku rozpoczął się powolny proces próby powrotu Roberta do F1. Zaczęło się od wyścigów długodystansowych, które miały być sprawdzianem dla uszkodzonej ręki. Starania opłaciły się, ponieważ w 2017 roku Kubica wziął udział w testach za kierownica bolidu Formuły 1! Był to Lotus E20 z sezonu 2012. Później jeździł również bolidami Renault oraz Williamsa. Ten drugi zespół ogłosił, że w 2018 roku Robert Kubica zostanie kierowcą rezerwowym i rozwojowym. Polak wziął udział w testach zimowych, gdzie przejechał 48 okrążeń i uzyskał 7. czas i najlepszy z kierowców Williamsa. Co więcej, Kubica wystąpił w 3 sesjach treningowych podczas sezonu 2018 – GP Hiszpanii, GP Wielkiej Brytanii i GP Węgier.

2019 – KUBICA WRACA DO ŚCIGANIA W F1!


Te wieloletnie starania nareszcie się opłaciły. Dziś Williams oficjalnie ogłosił, że Robert Kubica został kierowcą wyścigowym zespołu na sezon 2019! Nie testowym, nie rezerwowym, nie rozwojowym, a prawdziwym kierowcą wyścigowym! Na taką wiadomość czekali wszyscy kibice Polaka i nareszcie się doczekaliśmy. Nieoficjalnie wiadomo było o tym już od wczoraj, a plotki krążyły od miesięcy, ale dziś mamy oficjalne potwierdzenie ze strony zespołu.

Robert Kubica w F1 2019
NARESZCIE!!! fot. F1 na Facebooku

Sezon 2019 wystartuje 17 marca w Australii. Wtedy zobaczymy go na torze, jako kierowcę F1 po raz pierwszy od 14 listopada 2010 roku, kiedy po raz ostatni przekroczył linię mety Grand Prix.

Forza Robert! Czekamy na Ciebie!

Komentarze

TESTY SAMOCHODÓW
Renault Megane GT Line

Odwiedź Wysokie Obroty: